Dag 3/7: Shurhammerhütte Wutachschlucht - Camping Lenzkirch | 18,8km

just Herm | Schluchtensteig Day 3 - LowRes | 003.jpg

Het heeft flink geregend de hele nacht maar we hebben heerlijk geslapen. De warme thee en de stukjes chocolade waren een echte traktatie voor het slapen gaan.
Wel kwamen we er achter dat we op moeten letten met het plaatsen van de tent onder een boom de volgende keer want ook al stopt het met regenen, de druppels blijven nog uren ritmisch van de bladeren aflopen en komen dan op de tent terecht:
drup… drup… drup… drup… drup…

just Herm | Schluchtensteig Day 3 - LowRes | 001.jpg

De wekker gaat om 6:00 en we staan weer expres vroeg op om de tent zo snel mogelijk ingepakt te hebben. Het is gelukkig droog nu maar er hangt een mooie mist-deken in de kloof. Dit maakt dat het heel rustig en stil is, we horen alleen een paar vogels die ook besloten hebben vroeg op te staan. Heerlijk!

just Herm | Schluchtensteig Day 3 - LowRes | 002.jpg

Omdat de tent nog goed nat is van de regen die nacht pakken we alles in de tas en gaan in de hut zitten voor ons ontbijtje. Daar span ik een lijn om de tent nog even te laten dogen. Onze ZPacks Triplex (reclame) tent is gemaakt van DCF, Dyneema Cuben Fiber, en neemt daardoor totaal geen vocht op zoals een katoenen- of nylon/polyester-tent. Door flink te schudden zijn de meeste druppels er toch al af.

Ontbijtje dan maar!

just Herm | Schluchtensteig Day2 - LowRes | 004.jpg

Als ontbijt hebben we ook vandaag weer een pakje Trek-and-Eat biscuits (reclame) die we weer combineren met een Kleintje van Ruijter. Daar een lekker kopje warme thee bij en je knapt er echt goed van op!

We hebben ook nog elk een pakje volkoren crackers voor extra vezels en wat handig is bij al deze droge kraak-dingen: Je kunt ze zo lekker soppen in de thee.
We kletsen nog wat bij een tweede theetje en pakken dan de tent in de opberg-zak en in de rugzak. Alles past weer netjes terug op zijn plaats.

just Herm | Schluchtensteig Day 3 - LowRes | 006.jpg

Dan is het tijd om te gaan, we hebben weer ongeveer 19km op het programma staan vandaag.

De zon begint mooi door de mist heen te schijnen en langzaam aan wordt de mist dunner. Als we de Wutach over-steken over een houten bruggetje zien we hoe de ochtendzon de damp aanlicht van het vocht dat uit de leuningen komt.

Het pad loopt pal langs de Wutach en kronkelt over stenen, rotsblokken en dikke wortels gestaag door. Het valt ons op dat we nog geen andere wandelaars tegengekomen zijn, best lekker eigenlijk!

just Herm | Schluchtensteig Day 3 - LowRes | 005.jpg

just Herm | Schluchtensteig Day 3 - LowRes | 011.jpg

In 2017 zijn we al eens in de Wutachschlucht geweest en daarom kenden we dit gedeelte van het pad al een klein beetje. We zijn toen ook bij een hele aparte waterval uitgekomen direct langs het pad: De Dietfurter Wasserfall.
Het pad wordt breder en breder en na een paar uurtjes komen we daar weer bij uit en ook dan moeten we er gewoon een fotoshoot aan besteden. Het viel op dat er nu meer water viel dan in 2017.

De rugzak af, camera eruit, en heel serieus kijken terwijl je foto’s aan het maken bent. Dat is een spoedcursus fotografie :-)

just Herm | Schluchtensteig Day 3 - LowRes | 007.jpg

Hier volgen enkele foto’s uit deze fotoshoot bij de Dietfurter Wasserfall. Deze zijn ook als afdruk te koop, neem contact op als je interesse hebt.

ISO 800 | f/2.8 | 1/50s | 24mm Uit de hand genomen met een iets kortere sluitertijd om meer details in de druppels te krijgen.

ISO 800 | f/2.8 | 1/50s | 24mm

ISO 100 | f/4.0 | 1 s | 84mm Een langere sluitertijd van 1 sec om de vallende druppels mooi weer te geven als gordijn.

ISO 100 | f/4.0 | 1 s | 84mm

Via het grote pad lopen we verschillende keren dicht langs de Wutach en gelukkig wordt het pad snel smaller en weer zo ruig als het maar kan, vol met stenen, blokken, modder en grote takken om overheen te klauteren. Dit is het soort paden waar wij allebei echt van houden, heerlijk!

just Herm | Schluchtensteig Day 3 - LowRes | 013.jpg

just Herm | Schluchtensteig Day 3 - LowRes | 012.jpg

Wederom wil ik jullie er graag op wijzen hoe belangrijk het is om goede schoenen te dragen tijdens het lopen van deze wandeltocht.

Simone draagt graag de Lowa Renegade Mid GTX, dit is een zogenaamde categorie A/B schoen en is daarom lekker flexibel. Ook geschikt om op verharde wegen te lopen.

Herm draagt graag de Han Wag Tatra GTX, dit is een categorie B schoen en veel stugger dan de Lowa. Echt geschikt voor dit terrein en zelfs het stevigere werk in de bergen bijvoorbeeld.

Langzamerhand beginnen de rotswanden naast ons minder hoog te worden en we merken dat de kloof langzaam ondieper wordt. We horen af en toe onze maag knorren en het begint tijd te worden voor een pauze.

We zoeken een mooie plek om te rusten. Daar aan de overkant is een mooie plek, de Wutach is er wat rustiger en we zien een paar dikke rotsen waar we besluiten onze lunch te nuttigen en lekker even te rusten.

just Herm | Schluchtensteig Day 3 - LowRes | 017.jpg

just Herm | Schluchtensteig Day 3-LowRes | 018.jpg

Een muesli-reep, een Trek ‘n Eat bisquit en een heerlijk warm kopje thee gaat er goed in daar op de rots aan de oever van de Wutach.

Even bijtanken en genieten van de mooie natuur.

Dan beginnen we aan de laatste 6km, we steken het bruggetje over in de achtergrond richting Lenzkirch en weten dan nog niet wat voor een klim ons te wachten staat aan het einde van de kloof. Net na de uitkijkpost bij Rechenfelsen gaat het via een echt Serpentine-paadje bijna 100m omhoog. Bovenaan staat een zeer welkom bankje waar op neer ploffen om uit te hijgen. Pfffffffffff, wat een klim zeg en dat ook nog eens aan het einde van de dag met dik 20kg op onze rug.

Niet klagen! Gewoon even bijkomen en door!

Na een flinke slok water pakken we ons op en lopen we verder naar Camping Kreuzhof in Lenzkirch.

just Herm | Schluchtensteig Day 3 - LowRes | 016.jpg

Zodra we een verharde weg oplopen en daarna zelfs asfalt weten we dat we er vlakbij zijn. We zijn in Lenzkirch aangekomen! Nu nog een paar bochtjes en we lopen zo de camping op met het mooie grote Schwarzwalder huis en daarnaast de drankenhandel welke van dezelfde eigenaren is. Een hele mooie en nette camping met een eigen restaurant, winkeltje en zelfs een zwembad!
Het sanitair is heel netjes en schoon en we worden hartelijk onthaald, iedereen die we spreken is zeer geïnteresseerd in onze tocht en we hebben dan ook veel bekijks als we met onze grote rugzakken de camping op lopen.

just Herm | Schluchtensteig Day 3 - LowRes | 020.jpg

Camping Kreuzhof
Bonndorferstrasse 65
D-79853 Lenzkirch

www.camping-kreuzhof.de

Het menu voor het diner van dag 3:

• Voorgerecht: een heerlijk vers getapt pilsje op het terras van het restaurant.

• We besluiten een lekker Duits gerecht te bestellen met frietjes en een schnitzel. Hmmmmm!

• Als nagerecht bestellen we nog een extra biertje.

We genieten er echt van zo na de lange dag en duiken vroeg de slaapzak in en we slapen werkelijk als een roosje.

just Herm | Schluchtensteig Day 3 - LowRes | 021.jpg

Let op: wildkamperen is verboden in Duitsland, wij moedigen niet aan om dit te doen. Wij hebben dit op eigen risico gedaan en hebben geen problemen ondervonden.

De GPX file van onze derde dag van de Schluchtensteig kun je hier vinden en downloaden via Outdooractive: