Dag 1/7: Stühlingen - Bielwaserhütte Buchberg | 12,7km

Voor meer informatie over de Schluchtensteig zelf, zie de vorige Blog-post: De Schluchtensteig, 119km te voet door het mooie Schwarzwald.

just Herm | xxx - LowRes | 001.jpg

Het is ongeveer 12:30 als we aankomen op het station in Stühlingen en we besluiten na een hapje eten en wat water te hebben gedronken dat het tijd is om gewoon aan de eerste etappe te beginnen. Onze Schluchtensteig gaat van start!

Het eerste stuk gaat over de weg, via een bedrijventerrein direct richting de Wutach. En zo maken we voor de eerste keer kennis met de “Wutende Ach”, een rivier die we nog vaak tegen gaan komen tijdens de komende dagen. We volgen de Wutach een tijdje tot aan een fabriek aan de andere kant van de grote weg, we lopen de brug over en voorbij de fabriek het bos in. Voor de eerste keer gaat het steil omhoog.

Hoe verder we het bos in lopen hoe mooier en rustiger het wordt. Voor het eerst komen we steeds verder van de drukte, auto’s en andere mensen vandaan en eerlijk gezegd is het heerlijk! Na een flink stuk lopen komen aan de achterzijde van een café/restaurant het bos uitgelopen waar we een grotere weg over moeten steken. Als we naar rechts kijken zien we dat we bij een verlaten station uitgekomen zijn, dat is Bahnhof Blumegg, maar daar schijnt de Sauschwänzlebahn wel nog te stoppen om wandelaars af te zetten en op te pikken.

We steken over en lopen weer de natuur in als we de bordjes: “Wutachflühen” volgen, we horen de Wutach in de verte al flink razen, een mooi geluid! Een stuk verder lopen we er weer gewoon langs en we volgen het pad tot we met een brug de Wutach oversteken naar de overkant, met een mooi uitzicht op de nog veel hogere brug voor de stoomtrein, zo’n grote met gemetselde pilaren en een stoere, stalen constructie erop. Lekker ouderwets, gaaf!

just Herm | xxx - LowRes | 002.jpg

Aan de overkant komen we uit bij een rustplek met twee bankjes waar we besluiten te pauzeren en meteen een klein dutje te doen in de schaduw. als je hier naar boven kijkt zie je diezelfde spoorbrug en we hopen dat er zo een stoomtrein overkomt, dat zou tof zijn…

just Herm | xxx - LowRes | 003.jpg

En als we net de ogen dicht hebben: ja hoor! Fwiiieet Fwiiieet! Het is exact 14:55 en daar komt de trein aan hoor: tjoeke tjoeke tjoeke… Mensen kijken uit het raam en zwaaien naar ons. We zwaaien uiteraard terug.

Dan nog even liggen en we pakken onze spullen om ver te gaan, het pad gaat hier steeds hoger en hoger en het lijkt wel steeds smaller te worden ook nog. Over rotsen, omgevallen bomen en modder lopen we verder naar boven.

just Herm | Schluchtensteig Day1 - LowRes | 004.jpg

Dit zijn de paadjes waar we voor gekomen zijn, deze hopen we de hele Schluchtensteig tegen te komen. Je bent zo alleen maar bezig met je ene voet voor de andere en kijken waar je die neer gaat zetten. Verder kijk je heerlijk om je heen, groen, natuur, rotsen, bomen en onder in het dal de Wutach, ja je hoort haar flink zo nu en dan.

Na een flink stuk klauteren beginnen we het toch wel te merken de eerste dag en als we bij een uitzichtpunt komen nemen we even de tijd om daarvan te genieten, het is het einde van de middag en de zon staat al wat lager aan de hemel, mooi! Nog even verder en dan lopen we zo het bos uit, we komen aan op de Wandelparkeerplaats met een mooie rustplaats, bankjes en schaduw. Daar eten we wat en komen we aan de praat met een Duitse man die daar staat met een oud Frans legervoertuig. Hij gaat ook de Schluchtensteig lopen en is zich aan het oriënteren door alvast her en der op de route te gaan kijken. Het bevalt hem wel en gaat ervoor. Maar eerst trek hij zich een wijntje open en wij lopen verder. Tschüüss!

just Herm  Schluchtensteig Day1 - LowRes  006.jpg

Nog een stevige klim omhoog maar dat is dan ook de laatste voor dag 1 want bovenop de heuvel zou de Bielwaserhütte moeten staan met bankjes en een grillplaats. Daar willen we onze eerste overnachting doorbrengen.

just Herm  Schluchtensteig Day1 - LowRes  007.jpg

Boven bij de hut aangekomen konden we genieten van een waanzinnig uitzicht rondom, de ene kant op kijk je zo de kloof van de Wutachflühen in, De Wutachschlucht. En de andere kant op een prachtig glooiend landschap.

ISO 100 | f/10 | 1/6s | 200mm - Zeer hoge resolutie panorama-samenstelling van 7 belichtingen tot wel 15465 x 5475 pixels, dat is meer dan 80 Megapixels!

ISO 100 | f/10 | 1/25s | 200mm - Panorama-uitsnede van uitzicht op het noorden vanaf de heuvel bij de Bielwaserhütte.

De mooie bordjes in het gouden licht van de ondergaande zon :-)

En dan is het heerlijk rustig en genieten we van de avond. Het is tijd om ons tentje op te zetten en het avondeten klaar te maken.

Het menu van dag 1:

• Als voorgerecht hebben we beide een heerlijke cup-a-soup champignon

• Dan als hoofdgerecht kiest Simone voor de Noodles met kipsmaak en ik voor de Cashew Nasi van Adventurefood (advertentie)

• Als dessert hebben we ieder een heerlijk stuk melk-chocolade vergezeld van een ambachtelijk gezet kopje thee.

Heerlijk, daar knap je van op!

We maken nog een paar lange-sluitertijd-foto’s van dat we bij de hut zitten. Dit is een mooie fotografie-techniek waarmee je letterlijk met licht kunt schilderen. De Engelse term is dan ook: Lightpainting, omdat alles waar je een lampje op schijnt terwijl de sluiter open is zichtbaar wordt op de foto.

Bedenk maar eens wat je daar allemaal voor leuke dingen mee kan doen! Later meer over deze techniek en de verschillende mogelijkheden.

ISO 100 | f/4 | 30s | 24 mm - De Bielwaserhütte in het donker, Lightpainting-techniek toegepast.

ISO 100 | f/3,5 | 30s | 24mm - Ons kamp voor de 1e nacht, 30 seconde stilzitten! Lightpainting met koplampje.

Als toetje hebben we een kopje thee en een paar stukjes chokolade, en die smaken nog 10x beter dan thuis na zo’n stevige wandeling. Voldaan kruipen we onze slaapzak in en ritsen we de tent dicht. Welterusten!

Let op: wildkamperen is verboden in Duitsland en wij moedigen niet aan om dit te doen. Wij hebben dit op eigen risico gedaan en hebben geen problemen ondervonden.

De GPX file van onze eerste dag van de Schluchtensteig kun je hier vinden en downloaden via Outdooractive: